loading...
farsvatan
نریمان بازدید : 140 شنبه 30 شهریور 1392 نظرات (0)

تاریخچه

در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ گوگل شرکت اندروید در پالو آلتوی کالیفرنیا را خرید. شرکت کوچک اندروید که توسط اندی روبین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت پایه‌گذاری شده بود، در زمینه تولید نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی برای تلفن‌های همراه فعالیت می‌کرد. اندی روبین مدیر ارشد اجرایی این شرکت پس از پیوستن اندروید به گوگل به سمت قائم‌مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب شد.[۲] تیم اندروید به رهبری روبین فعالیت خود را برای تولید پلتفرم موبایل مبتنی بر کرنل لینوکس آغاز کردند و نتیجه اولیه این پروژه در کنفرانس خبری شرکت گوگل در ۵ نوامبر سال ۲۰۰۷، مطرح کردن «اتحادیه گوشی باز» یا Open Handset Alliance بود.

google android at home v6 300x200 آشنایی با اصطلاحات آندرویدی!

۳۴ شرکت فعال در زمینه تولید نرم‌افزار، تولید گوشی‌های تلفن همراه، اپراتور تلفن همراه و تولیدکننده نیمه رساناها و پردازنده‌های تلفن همراه اعضای بنیان‌گذار این اتحادیه بودند. در میان نام‌های مشهور در بین اعضای مؤسس، شرکت‌هایی چون سامسونگ، ال جی، موتورولا، اچ تی سی، T-Mobile، NTT DoCoMo، اینتل، Nvidia، تگزاس اینسترومنتس، کوآلکام، برادکام، تلفونیکا، اسپرینت، eBay و البته گوگل به چشم می‌خوردند. اریک اشمیت مدیر ارشد اجرایی گوگل در این مراسم گفت: «اعلام امروز بسیار جاه‌طلبانه‌تر از معرفی تنها یک تلفن گوگلی است که در چند هفته اخیر توسط رسانه‌ها پیش‌بینی شده بود. از دیدگاه ما پلتفرمی که ما ارائه کرده‌ایم، هزاران تلفن گوناگون را به بازار روانه خواهد کرد.» نخستین گوشی مبتنی بر اندروید توسط شرکت اچ تی سی با همکاری T-Mobile تولید شد. این گوشی که به فاصله کمتر از یک سال از تشکیل اتحادیه Open Handset Alliance یعنی در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۸ تولید شد، در بازارهای مختلف به نام‌های اچ‌تی‌سی دریم، تی‌موبایل جی۱ و Era G۱ به بازار عرضه گردید.
۹ دسامبر ۲۰۰۸ چهارده عضو جدید از شرکت‌های صنعت تلفن همراه جهان به اتحادیه Open Handset Alliance پیوستند. در بین این نام‌ها باید به سونی اریکسون، اریکسون، توشیبا، اسوس، گارمین، هوآوی و آرم اشاره کرد. روند پیوستن شرکت‌های بزرگ به اتحادیه تا به امروز نیز ادامه داشته‌است و شرکت‌هایی چون ایسر، آلکاتل، لنوو، شارپ، فاکسکان، NEC، کیوسرا، NXP، ST-Ericsson، مارول، ZTE و دل نیز از جمله شرکت‌هایی بوده‌اند که به جمع پشتیبانی کنندگان اندروید پیوسته‌اند.
در تاریخ ۳ سپتامبر سال ۲۰۱۳ توسعه‎دهندگان اندروید رسماً اعلام کردند که با شرکت نستله، که از شرکت‎های مطرح صنعت شکلات سازی جهان می‎باشد، همکاری خواهند کرد. در همین راستا نسخهٔ ۴٫۴ سیستم‎عامل اندروید کیت کت نام گرفت. کیت کت از مارک‎های معروف شکلات است که توسط شرکت نستله تولید می‎شود.

آشنایی با چند اصطلاح اندروید

گوشی‌های موبایل‌ دیگر فقط برای تماس تلفنی یا پیامک استفاده نمی‌شوند و امکانات زیادی وارد این گوشی‌ها شده است. اغلب موبایل‌ها امکانات خود را به واسطه سخت‌افزار گوشی بدست می‌آورند و نوع قطعاتی که در موبایل‌ها استفاده شده است می‌تواند در تصمیم خریداران موثر باشد. مثلا نوع دوربین‌ یا کیفیت صفحه نمایش می‌تواند قسمتی از کارایی گوشی را مشخص کند. یکی دیگر از ویژگی‌های اغلب گوشی‌های جدید یا هوشمند نوع سیستم عامل آنها است. این سیستم عامل تعیین می‌کند که چه نرم‌افزارهایی می‌توانند روی آن نصب شوند و به دنبال آن صاحب گوشی چه امکاناتی را دریافت خواهد کرد.

CyanogenMod 10 ROM for Galaxy Note 2 N7100 Best Custom ROM 300x150 آشنایی با اصطلاحات آندرویدی!

این ویژگی باعث شده تا یکی از عوامل موثر در خرید سیستم عامل گوشی باشد. سیستم‌عامل اندروید به دلیل تنوع بسیار بالای نرم‌افزاری اکنون در میان مهمترین گزینه‌های موجود قرار دارد. اگر به تازگی یک گوشی موبایل مجهز به سیستم عامل اندروید خریداری کرده‌اید خواهید دید که استفاده از این دریای بیکران نرم‌افزارهای اندروید چندان هم ساده نیست و احتیاج به اطلاعات اولیه دارد.
گوگل بطور رسمی از نصب نرم‌افزار (App) از طریق کامپیوتر پشتیبانی نمی‌کند و برخلاف سایر گوشی‌ها برای نصب برنامه‌ها می‌توانید از اندروید مارکت قدیم و گوگل پلی جدید (به آدرس play.google.com) برنامه تهیه کنید. این راه به دلیل محدودیت‌های گوگل عملا غیرممکن است. در نسخه‌های جدید اندروید این امکان وجود دارد که فایل برنامه با پسوند .apk را به حافظه گوشی منتقل کنید و از این طریق آن را نصب کنید. در این حالت نیاز به یک مرورگر فایل خواهید داشت.
برای استفاده از فروشگاه‌های نرم‌افزاری نیز راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد. در حال حاضر فروشگاه‌هایی همچون کافه بازار، مایکت، ایران اپس، کندو و چندین فروشگاه دیگر دسترسی به نرم‌افزارهای اندروید را فراهم می‌کنند. راه‌حل اول این است که از طریق مرورگر اینترنت در گوشی به این فروشگاه‌ها مراجعه کنید و با جستجوی برنامه و یافتن آن، اقدام به نصب برنامه اصلی فروشگاه کنید. برخی از سایت‌ها نیز نرم‌افزارهای اندروید را معرفی می‌کنند و به جای پیوند به صفحه بارگذاری، از طریق یک بارکد نشانی آن را می‌دهند. این بارکد که به صورت مربعی شکل و حاوی نقطه‌های سیاه سفید است توسط نرم‌افزارهای اسکنر (مانند Barcode Scanner یا QR Droid) و از طریق دوربین گوشی اسکن می‌شود، نرم‌افزار بطور خودکار صفحه اختصاصی آن برنامه در فروشگاه‌ها را پیشنهاد می‌دهد. پس برای استفاده از این شیوه باید ابتدا یک نرم‌افزار اسکنر بارکد تهیه کنید که به راحتی در اینترنت پیدا می‌شود و زمانی که این بارکد را مشاهده کردید با اجرای نرم‌افزار اسکنر، دوربین را جلوی مانیتور قرار دهید.

android 300x150 آشنایی با اصطلاحات آندرویدی!
رام (ROM) چیست؟
سیستم عامل اندروید توسط شرکت گوگل عرضه شده و دارای هسته متن‌باز است. به این معنی که کدهای آن در اختیار همگان قرار دارد و برنامه‌نویسان می‌توانند بر حسب تمایل برای این سیستم‌عامل، نرم‌افزار تولید کنند. باز بودن اندروید فقط منحصر به برنامه‌های آن نیست و حتی سیستم عامل هم شامل این موضوع می‌شود. گوگل یک نسخه مطمئن و پایدار از اندروید را برای گوشی‌های مختلف پیشنهاد می‌کند سازندگان گوشی نیز با اندکی تغییر در این سیستم و اضافه کردن موارد اختصاصی آن را روی گوشی‌های تولید خود نصب می‌کنند. ولی شما هم می‌توانید از یک نسخه دیگر استفاده کنید. زمانی که از رام صحبت می‌شود منظور همین نسخه‌های تغییر یافته (Custom ROM) اندروید هستند. به عنوان مثال کاربران ایرانی برای پشتیبانی از زبان فارسی یکی از نسخه‌های اندروید را تغییر داده‌اند که این نسخه هم تحت عنوان رام مطرح می‌شود. ضمن اینکه برخی شرکت‌ها مثل سامسونگ سیستم عامل گوشی را ارتقا نمی‌دهند و کمتر پیش آمده است که این شرکت بسته به روز رسانی یا پیشنهادی برای سیستم‌عامل کاربران خود داشته باشد. در نتیجه برخی برنامه‌نویسان زمانی که نسخه جدیدی از اندروید منتشر می‌شود آن را برای گوشی‌های مختلف تغییر می‌دهند.
رام‌های تغییر یافته مورد تایید گوگل و سازندگان گوشی نیستند و به همین دلیل گوگل در صورت شناسایی یک رام غیر از رام اصلی امکان دسترسی به نرم‌افزارهای مارکت را نمی‌دهد. ضمن اینکه گوشی از شرایط ضمانت و گارانتی خارج می‌شود.

امنیت اندروید 300x225 آشنایی با اصطلاحات آندرویدی!

روت (ROOT) چیست؟
در گوشی‌های موبایل چندین سطح حافظه وجود دارد. یک سطح از آن کاملا عمومی است و کاربران می‌توانند آهنگ‌ها یا عکس‌های خود را در آن کپی کنند. سطح دیگری از حافظه نیمه اختصاصی است و محلی است که برنامه‌های عادی نصب می‌شوند. یک سطح دیگر از حافظه نیز وجود دارد که محل نصب سیستم عامل، کرنل‌ها، سرویس‌ها و برخی موارد مهم است. به این سطح از حافظه روت یا ریشه (Root) گفته می‌شود. دسترسی به این سطح برای کاربران و نرم‌افزارها ممنوع است زیرا خطا در این قسمت می‌تواند باعث از کار افتادن گوشی شود. ویروس‌ها و جاسوس‌ها نیز در صورت دسترسی به این قسمت می‌توانند اطلاعات مهم سیستم را منتشر کنند. اما گاهی اوقات برای نصب یا اجرای برخی نرم‌افزارها لازم است که به این قسمت دسترسی داشته باشیم پس باید این دسترسی آزاد شود که به این کار روت‌کردن (Rooting) گفته می‌شود. گوشی‌هایی که دسترسی روت در آنها آزاد شده است از شرایط گارانتی خارج می‌شوند.

  • چرا برخی دستگاه ها را روت میکنند؟ روت کردن یعنی چه؟

در برخی از سیستم های مبتنی بر لینوکس کاربر از ابتدا یک کاربر معمولی است و قابلیت ها و دسترسی های روت را ندارد. نمونه ای از این سیستم عامل ها اندروید است که به کاربر اجازه روت را نمیدهد تا او توانایی تغییر در سیستم عامل و بررسی و دستکاری در داده ها و اطلاعات مهم و سیستمی را نداشته باشد. از همین رو کاربران با استفاده از هک و دستکاری در کد و در سیستم عامل تلاش میکنند تا اجازه روت را فراهم کرده تا کاربر تمامی دسترسی ها را داشته باشد. روت کردن در اصطلاح به معنی دستکاری در سیستم عامل و بعبارتی هک کردن آن برای دادن تمامی دسترسی های روت به کاربر معمولی است.
(روت چیزی شبیه به Administrator در سیستم ویندوز است اما با دسترسی و قابلیت های بیشتر)

  • Root در گوشی های اندرویدی:

Root کردن در دستگاه آندروید به معنای اضافه کردن یک برنامه کوچک Linux به اسم SU که مخفف عبارت SuperUser هستش که به شما اجازه میده که برنامه ها و دستورات مختلفی رو اجرا کنید .
هر چیزی ، چه برنامه چه یوزر و چه یک دستور دارای یک درجه بندی هستش که در سیستم عامل تعریف شده . یوزری که دستگاه خودش رو Root میکنه همانند یک رئیس هستش که میتونه هر کاری رو بر روی دستگاه انجام بده ( خوب یا بد ) ، به طور ساده کارهایی مثل پاک کردن حافظه یک برنامه ، و کارهایی حرفه ایی تری مثل استفاده از Wireless Tethering و …
نکته ای که باید به آن توجه کنید ، از بین رفتن گارانتی دستگاه با روت کردن آن است، البته با آنروت کردن و نصب رام استوک ، گارانتی برمیگردد.

  • چگونه بدانیم گوشی اندرویدی روت شده است یا نه؟

اگر در میان برنامه ها ، برنامه ای به اسم Superuser وجود داشت می توان گفت که گوشی روت شده است.
.

Soft Reset

هنگامی که گوشی هنگ کرد یا در نرم افزار یا برنامه ای قفل کرد میتونید این کار رو انجام دهید.

• برای Soft Reset کافیست که کلید Power را به مدت ۶ ثانیه نگه دارید…

Hard Reset

معمولا قبل از نصب رام بهتره که گوشیتون رو ریست فکتوری یا همون هارد ریست کنید.

•برای Hard Reset باید ابتدا وارد Recovery Mode بشوید.

•در صفحه مذکور، چند گزینه وجود دارد ، یکی از آنها Wipe data/factory reset است ، در این صفحه از کلید های Volume up/down برای Navigation بین گزینه ها و از کلید Home برای انتخاب گزینه استفاده میشود. با کلید Volume down به روی گزینه Wipe data/factory reset بیایید و با کلید Home آن را انتخاب کنید ، گوشی شما Hard reset شده و دوباره به صفحه Recovery Mode باز میگردید، حالا با پایین نگه داشتن کلید Power , گوشی را soft reset کنید .

android mobile platform logo 294x300 آشنایی با اصطلاحات آندرویدی!

نصب روی کارت حافظه
نرم‌افزارهای اندروید روی حافظه داخلی گوشی نصب می‌شوند. این فضا برای گوشی‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد با این حال آنچه مشخص است حافظه درونی گوشی‌ها نسبت به سایر حافظه‌ها محدودیت بیشتری دارد و با نصب برنامه‌های مختلف حجم آن کاهش پیدا می‌کند. یکی از راه‌حل‌های جایگزین نصب برنامه در کارت حافظه است که برای این کار باید تنظیمات گوشی تغییر پیدا کند. در نسخه‌های اندروید ۲/۲ به بعد این کار از طریق منوی تنظیمات گوشی قابل انجام است ولی در نسخه‌های قبلی که در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد گوشی‌های موجود اندروید را تشکیل می‌دهند باید از روش‌های دیگری استفاده کرد. یکی از راه‌حل‌ها استفاده از نرم‌افزارهایی مانند App2SD یا MoveApps است. راه دیگر تغییر رام گوشی به نسخه‌هایی است که از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند و برای این کار باید پارتیشن‌های موجود روی کارت حافظه تغییر داده شوند. یک راه دیگر نیز انجام تغییرات در فایل تنظیمات گوشی است. این سه راه‌حل هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند و البته برای هر سه مورد باید گوشی روت شود
 کاستوم رام چیست ؟
کاستوم رام ها نسخه هایی بهینه سازی شده از سیستم عامل گوشی· استوک رام چیست ؟
استوک رام ها نسخه هایی از رام هستند که بر پایه ی رام اصلی گوشی ساخته شده اند و تنها قابلیت روت به آنها اضافه شده است .

Android 300x187 آشنایی با اصطلاحات آندرویدی!

ADB چیست ؟
Android Debug Bridge به معنی پل دیباگ آندروید است . این ابزار همراه با Android SDK در اختیار قرار میگیرد و برای کنترل و ارتباط با دستگاه آندرویدی شما کاربرد دارد . این ابزار و یا به بیان بهتر مجموع دستورات داخل فولدر tools از Android SDK قرار دارد . این دستورات مهمترین اطلاعاتی هستند که هر فرد آندروید داری بایسد از آنها برای گوشی خود استفاده کند پس یاد گیری این دستورات از واجبات آندروید است تا شما بتوانید عملیات ابتدایی را برای گوشی خود انجام دهید .

رادیو چیست ؟
رادیو شاید مهمترین قسمت گوشی شما باشد (این قسمت خظرناک ترین قسمت گوشی است و فقط با این قسمت است که شما به راحتی میتوانید گوشیتان را Brick کنید و اگر گوشی Brick شود دیگر راه برگشتی نخواهید داشت )
رادیو شامل همه فایل ها و ابزاری است که گوشی شما برای همه نوع ارتباطاتی که دارد از آن ها استفاده میکند . این ابزارها شامل همه شبکه های بیسیم و همه ارتباطات نرم افزار با مادربرد و همه سخت افزارها میشوند . در انتخاب و تعویض این نوع فایل ها خیلی دقت کنید چون شاید باعث شوند که شما دیگر گوشی آندرویدی نداشته باشید .

 App2sd چیست ؟
گوشیهایه ورژن پاینتر از ۲ برای استفاده از این قابلیت حتما باید گوشی خود را Root کنید ، کار App2SD این است که همه نرم افزارهایی که User نصب میکند را به یک پارتیشن درون SDCard که فرمت EXT2 یا EXT3 و یا EXT4 که از فرمت های پارتیشن بندی Linux هستند انتقال میدهد . این برنامه ها به صورت پیش فرض روی Phone/Data پارتیشن نصب میشوند . این قابلیت به شما اجازه میدهد که برنامه های زیادتری را بتوانید روی گوشی خود نصب کنید ، معمولا برای این کار باید از یک SDCard Class 6 استفاده کنید که در سرعت مشکلی نداشته باشید .کلاس رمها به صورت عددی داخل دایره ای روی رم نوشته شده است . برای داشتن این قابلیت شما باید از کاستوم رام ها استفاده کنید . با ورژنهایه بالاتر سازگاری داره ونیازی به روت نیست.

 Wipe چیست ؟
وایپ کردن عملیست که با آن تمامی اطلاعات گوشی شما به صورت کامل پاک خواهند شد ، در واقع یک نوع factory reset با قدرت بیشتر است که در مواقع نصب رام یا بروز مشکلات جدی برای گوشی انجام میگیرد .
سنس و لانچر چیست ؟
سنس و لانچر ها رابط های گرافیکی کار با گوشی هستند ، شما میتوانید با نصب لانچر ها این رابط گرافیکی را تغییر دهید
Nand back up چیست ؟
ناند بکاپ یک ابزار بسیار کارامدست که شما بعد از نصب clock work recover روی گوشی به آن دسترسی پیدا خواهید کرد ، با کمک این ابزار میتوانید از تمامی قسمت های گوشی خود بکاپ گرفته و در مواقع لزوم از آن استفاده کنید شما هستند که به شما امکان استفاده از قابلیت های زیادی که به طور عادی در گوشی وجود ندارند از جمله نصب برنامه ها در مموری کارت ، پشتیبانی از زبان فارسی ، داشتن لایو والپیپر و … را میدهند .
ODEX

در فایل های سیستمی اندروید، برنامه ها با پسوند apk ارائه میشوند. این نرم افزارها مجموعه ای از فایل های های ODEX هستند که مبنای آنها ذخیره ی فضای حافظه هست. این فایل های ODEX دقیقا مجموعه ای از قسمت های مختلف یک نرم افزار هستند که برای قبل از بوت شدن بهینه شده اند. با این کار کاهش پروسه بوت شدن سریعتر انجام میپذیرد. برنامه هایی که از طریق ODEX طراحی میشوند، همه ی فایل های آنها در اولین بوت سیستم عامل، اکسترکت (باز) شده و درون حافظه کپی میشوند. برای اجرای بعد دیگر نیازی به اکسترکت کردن نیست، همه ی فایل ها وجود دارند، بدلیل اینکه نیازی به اکسترکت دوباره ی فایل ها نیست، سرعت اجرای برنامه های ODEX بسیار بالاست. و بخاطر اینکه قبل از اجرا شدن، اکسترکت شده اند، هک کردن آنها بسیار سخت میباشد.

 

DEODEX

اصولا DEODEX به منظور ویرایش و بازگردانی فایل های ODEX بکار میره، بصورتیکه فایل های اکسترکت شده در ODEX ها جمع آوری میشوند و بصورت یک مجموعه در می آیند. بنابراین فایل های اکسترکت شده، بصورت فایل هایی با نام classes.dex دوباره اسمبل میشوند. با انجام این کار تمامی فایل های یک نرم افزار با هم در یک مجموعه برگشت داده و یک جا جمع آوری میشوند. در نتیجه امکان تغییرات فایل ODEX با این روند فراهم میشود.

در کل، تمامی نرم افزارها و یا رام های deodex شده ، تمامی نرم افزار ها و فایل های آنها برگشت داده شده و بصورت متحد در یک مجموعه جمع آوری شده، و دیگر از طریق مکانی دیگر اجرا نمیشوند. با این کار، ما میتوانیم تمامی تغییرات را در آنها انجام دهیم.

Bootloader

بارگذار که به اختصار در بعضی سیتمها loader هم نامیده می شود بخشی از نرم افزار است که قبل از بارگذاری سیستم عامل و بلافاصله بعد از روشن شدن دستگاه اجرا می شود.
در دستگاه های هند هلد امروزی ، سیستم عامل بروی حافظه غیر فرار ( مثل هارد دیسک یا فلش مموری ) ذخیره می شود. با این حال پردازشگر مرکزی سیستم ، تنها توانایی خواندن اطلاعات سطح پایین را دارد و فرامین پیچیده را می بایست سیستم عامل برای پردازشگر بشکند. برای اینکه این دایره معیوب برداشته شود ، دستگاه های هندهلد ، به محض روشن شدن از بخشی از حافظه فقط خواندنی شان Read Only Memory ROMیک سری فرامین ساده را به شکل اوتوماتیک فراخوانی می کنند که بوت لودر نامیده می شوند. این فرامین ، باعث می شوند که بخش های حیاتی سیستم عامل بروی حافظه موقت ( رم ) بارگذاری شده و سیستم عامل پس از آن ، معمولا لایه لایه به پیچیدگی فرامینی که به سیستم عامل می دهد تا سیستم کاملا به کارایی برسد می افزاید.
خصوص در زمینه هک و mod ، این بوت لودر ها قابل رویت یا دسترسی می شوند. به حالت عادی این بوت لودر از دید کاربر عادی خارج است. اما با دستکاری مثلا در بوت لودر سیستم عامل اندروید ، یک سری فرامین ساده مثل پاک کردن سیستم عامل ، ریست کردن و … را قرار می دهند تا فرآیند دستکاری آسان تر شود.
در اغلب موارد امکان پاک کردن خود بوت لودر برای کاربر عادی وجود ندارد و در صورت پاک شدن دستگاه به اصطلاح brick می شود.

Brick

به معنی پاره آجر است. در اصطلاح کوکرها و فعالین عرصه توسعه نرم افزاری ، به فرآیندی می گویند که به دلیل نرم افزار bug دار یا اجرای فرامین غیر مجاز باعث از کار افتادن هندهلد شوید و آن را تبدیل به یک پاره آجر بی مصرف کنید. در بسیاری از موارد ، پروسه ای برای بازگشت به کارکرد معمول وجود دارد که Unbrick نامیده می شود ولی گاها نیاز می شود که دستگاه به تعمیرکار حرفه ای سپرده شود .

Force Close

به اختصار در مجامع اندرویدی FC خوانده می شود . وضعیتی ست که سیستم عامل کد های داخل یک برنامه ثانویه یا ثالثیه را قبل از اجرا چک می کند و متوجه می شود که به دلیل اشکالات ش می تواند منجر به crash کردن سیستم بشود . برای همین قبل از اجرا برنامه را می بندد و یک پیغام مبنی بر بستن برنامه به دلیل اشکالات می دهد که به پیغام FC معروف است.

به علاوه در صورتی که برنامه ای در حال اجرا دچار مشکل شود ، یا با خود سیستم عامل یا با برنامه های ثالثیه می توان به صورت مداخله ای دستور Force Closeداد. برنامه های Task Killer این قابلیت را دارند.

Patch

به معنی وصله . به نرم افزاری گفته می شود که توسط ارایه کننده اصلی یا توسط هکر ها ارایه می شود تا نقایص یا کمبود های سیستم را بپوشاند. پچ های امنیتی معمولا در جهت خنثی ساختن حفره های امنیتی در مرورگر (browser)استفاده می شوند.
عرضه پچ در مقابل عرضه نسخه بروز شده سیستم عامل ROM Update است که تمامی بخش های سیستم را تغییر می دهد.

android logo 300x225 آشنایی با اصطلاحات آندرویدی!

T9

T9 text input یک روش وارد کردن متن در دستگاه های همراه هست که ابتدا توسط Tegic Communicationsطراحی و به ثبت رسید.
دلیل نامگذاری این ست که با استفاده از ۹ کلید عدد ها بروی صفحه کلید بتوانید متن وارد کنید.
بر خلاف سیستم های قدیمی ، که برای یافتن هر حرف ، نیاز به چندین فشردن کلید بود ،‌در این سیستم هر حرف تنها یک بار بروی کلید فشرده می شود. به این ترتیب ، بعد از وارد کردن مثلا ۴ حرف ، که توسط چهار کلید ( مثلا ۲ و ۴ و ۵ و ۳ ) است ،‌این ترکیب کلید با در نظر گرفتن ترتیب شان ، توسط برنامه T9 با یک دیکشنری که حاوی کدهای عددی هر کلمه می باشد مطابقت داده می شود و در صورتی که تطابق داشت به ترتیب اهمیت و میزان مصرف در زبان به کاربر پیشنهاد می شود . در صورتی که کاربر از یک ترکیب بیشتر استفاده کند به مرور اهمیت ش بیشتر می شود. همین طور معمولا گوشیهای های مجهز به این سیستم ، به شما اجازه میدهند بعضی کلمات را به آن اضافه کنید.

samsung , siemens , sony erricson ازجمله شرکت هایی که از این تکنولوژی به عنوان وسیله وارد کردن اطلاعات استفاده می کنند

USB Host

شکل اختصاری USB Host Capabality است. وقتی گفته می شود که دستگاهی قابلیت میزبانی USB را دارد به این معنی ست که دستگاه هایی که با داشتن درگاه یو اس بی ، و پشتیبانی از تکنولوژی انتقال داده یو اس بی عمل می کنند ، می توانند توسط این دستگاه هدایت و کنترل شوند.
به طور مثال کی بورد و ماوس های یو اس بی ، توسط یک دستگاه مثل پاکت پی سی یا smartbookها مورد استفاده قرار می گیرند. برای پشتیبانی از این قابلیت نیاز هست که اولا سخت افزار ( چیپ USB Host Bus chip) در دستگاه موجود باشد و دوما درایور (های سخت افزار برای دستگاه موجود باشند تا برقراری ارتباط ممکن شود.

در دستگاه های امروزین می توان به فلش درایور ها و پرینتر ها اشاره کرد که با کنترل شدن توسط دستگاه ها این قابلیت را به کاربر می دهند که بی نیاز از یک کامپیوتر شود.

از مسایل تکنیکی در برقرار این ارتباط یکی این هست که میزان مصرف برق دستگاه میزبانی شونده ( ماوس ) از خود دستگاه میزبان بیشتر نشود . کمترین مصرف معمولا مربوط به فلش درایو ها هست

USB On-the-Go

USB-On The Go شکل مختصر شده اش است و به شکل ساده ، استانداردی ست که بعد از یو اس بی ۲ توسط شرکت لایسنس کننده پذیرفته شد که از نظر سخت افزاری به دستگاه هایی که در وضعیت یو اس بی همیشه slaveهست ، در بعضی شرایط اجازه میزبانی داده شود. مثال ش یک موبایل ست که در صورتی که بخواهد به صورت میزبان یک مموری استیک قرار بگیرد و محتویات ش را دریافت کند.

User Interface

UIیا رابط کاربری
به معنی رویه ء نهایی سیستم عامل است که با کاربر در ارتباط است. این پوسته در سیستم عامل ویندوز موبایل ، همان صفحات تودی اسکرین و منوهایش است.
این یک رابط گرافیکی با آیکون و منو های رنگی و غیره است که اجازه می دهد دستورات با راحتی و سرعت بیشتری از کاربر دریافت شود و تبدیل به کد های سطوح پایین تر برای شل یا کرنل شود.
از مزایای رابط کاربر کرافیکی Graphic User Interfaceدر ویندوز موبایل قابلیت Multitaskingاست.

Widget

چیز میز ، خرت و پرت
ماسماسک!
به مجموعه ای کد مجزا گفته می شود که معمولا ً بروی یک سیستم عامل یا یک اینترفیس قرار می گیرد و قابلیت های محبوبی را به آن اضافه می کند ، به طوری که شما برای دسترسی به آنها ، نیازمند استفاده از مسیر های دشوار و چندگانه نیستید.
تفاوت ویدجت با شورت کات ها این است که شورت کات ها دینامیک نیستند. به زبان ساده ، شورت کات ها بر اساس زمان و داده های اینترنتی تغییر نمی کنند. بر عکس ، ویدجت ها اصولاً مکانیسم هایی برای دسترسی به اطلاعات پی سی ، پاکت پی سی و یا حتی اطلاعات موجود بروی اینترنت دارند که به صورت خلاصه در خود ویدجت به شما نمایش داده می شود

DLNA

DLNA [ استانداردی برای ارتباط بین دستگاههای دیجیتال با مصرف خانگی روی بستر شبکه های تحت آی پی است .
این استاندارد از سال ۲۰۰۴ راه اندازی شده و تا کنون بیش از ۲۴۵ شرکت مطرح جهان تحت آن قرار گرفته اند . دستگاههایی که با این استاندارد کار می کنند می توانند در صورت اتصال به یک شبکه خانگی از امکاناتی همچان اشتراک گذاری منابع اطلاعات و بسیاری امکانات شبکه به راحتی برخوردار شوند . امروزه محصولاتی چون لپتاپ ،گوشی های تلفن همراه ،تلویزیون ،دستگاههای پخش صوتی ،گیرنده های ماهواره ای و … تحت این استاندارد قرار دارند.

Firmware

به زبان ساده و گویا فریمور همانند ستون یک ساختمان عمل میکنه در صورتی که نباشه ساختمانی نیست و در صورتی که خراب باشه ساختمان با مشکل مواجه میشه

Fix

Lax Fix روشی است که برای برطرف کردن مشکل Lag به کار می آید.

در گوشی گلگسی و برخی از گوشی های کمپانی Samsung، بعضی مواقع هنگامی که منوها را ورق میزنید یه مقدار مکث به وجود میاید که در اصطلاح به آن لگ می گویند.

Pit

PIT مخفف Partition Information Table است و فایلی است که برای نصب رامهای رسمی گلگسی به وسیله نرم افزار Odin به کار می روند

BusyBox

به صورت خلاصه BusyBox مکملی است که بر روی Custom Romهای سیستم عامل Android نصب میشود و این گوشی ها را قادر می سازد تا از دستورات Linux استفاده کنند.

Modem

کارهایی که مودم ها انجام میدهند عبارتند از :
• سریع تر شدن برقراری ارتباط با ماهواره ها در GPS (جی پی اس)
• بهتر شدن کیفیت تماس های خروجی و ورودی
• بهتر شدن سرعت و ارتباط شبکه های ارتباطی
• بهینه شدن مصرف و طول عمر باطری

android2 300x168 آشنایی با اصطلاحات آندرویدی!

Data2EXT

حافظه داخلی گوشی های آندرویدی از چندین پارتیشن تشکلیل شده اند ! ۳تا از این پارتیشن ها، system , data , cache هستند که هر کدوم کاری انجام میدن و از چیزی نگه داری می کنن.

پارتیشن system که یکی از مهم ترین پارتیشن هاست و از رام نگه داری می کند و همیشه به صورت فقط خواندنی یا Read-only هستش ؛ البته میشه از Read only درش آورد و اطلاعات روز ذخیره کرد که راه های خاص خودشو داره مثل System Overlay.

پارتیشن data از تمام اطلاعات و داده های کاربر مثل برنامه ها و بازیها، دیتای برنامه ها و بازی ها (مثل رکورد و تنظیمات و ..) و تنظیمات گوشی و خلاصه هرچی که کاربر ذخیره میکنه رو نگه داری می کنه ! (عمل WIPE این پارتیش رو فرمت می کنه)

اما ظرفیت حافظه داخلی محدود هستش و یه مقدار زیادیش رو هم پارتیشن system میگیره. حالا برای اینکه ظرفیت پارتیشن data بیشتر بشه میشه یه کار جالب انجام داد و اون اینه که این پارتیشن رو به مموری منتقل کنیم.

البته باید بگم که کله پارتیشن data رو منتقل نمی کنیم روی مموری چون مشکل درست میکنه و فقط Data/app رو منقل می کنیم که حاوی برنامه ها و بازی ها هستش و کش و تنظیمات و .. رو میزاریم توی حافظه داخلی بمونه !

در کل میشه گفت که Data2EXT قابلیتی است که در اون ما قسمتی از پارتیشن Data رو به روی مموری منتقل می کنیم (البته مموری باید پارتیشن بندی شده باشه و پارتیشن دوم باید با فرمت EXT باشه)

Kernel

کرنل ، به معنی هسته است.
در زبان برنامه نویسی ، به هسته مرکزی سیستم عامل می گویند. این هسته کنترل کاملی بروی تمامی ورودی ها و خروجی های سیستم دارد.
کرنل ارتباط ش را با کاربر بر قرار نمی کند ، این کار به عهده پوسته یا Shell است که ورودی ها را دریافت و به کرنل منتقل می کند.

کرنل واجد دستوراتی با سطوح بسیار پایین است که تنها سخت افزار از آن سر در می آوردو برای کاربر قابل استفاده نیست

Capacitive Screen

صفحات خازنی. به نوعی از صفحات با قابلیت لمس ( touchscreen ) اطلاق می شود که با قابلیت استفاده از جریان الکتریسیته بروی بدن انسان کار می کنند. با لمس توسط نوک انگشت ، این صفحات به دلیل تغییر جریان عبوری رویشان ، متوجه لمس شده و فرمان را دریافت می کنند.
نوع تک لمسی و چند لمسی multitouch وجود دارد که از نوع دوم بیش از همه در دستگاه های اپل آیفون استفاده شدهاست

منابع:

پژوهشکده

علم پی سی

ویکی پدیا

آسمان کامپیوتر

انجمن موبایلستان

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    وبلاگم رو چطور ارزیابی می کنید؟
    پیشنهاد می کنید چه مطالبی بیشتر در وبلاگ قرار بدهم؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 213
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 129
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 213
  • بازدید ماه : 949
  • بازدید سال : 6,020
  • بازدید کلی : 74,603
  • کدهای اختصاصی
    کسب درآمد از پاپ آپ